February 26, 2011

Cemburu???

Adakah anda sedang asyik berbalas SMS dgn seseorang yg bukan mahram??? Anda juga mungkin sedang ternanti-nanti panggilan drpd Si Dia??? Anda sedang menunggu saat-saat dapat bertemu dan bertembung dgnnya??? Atau, anda juga mungkin sedang memilih-milih minyak wangi yg paling sesuai utk berdating dgnnya??? (n_n)

DIA lebih cemburu :(
Err,jika jawapannya ya,anda sedang membuatkan Kekasih Agung anda SANGAT CEMBURU!!!

Berkata Ibnu Qayyim al-Jawziyyah: 
“Allah swt cemburu terhadap hati hamba-Nya yg mengabaikan cinta, harap dan takut kpd-Nya, dan ada sesuatu yg lain dlm hatinya selain DIA.”
Kata-kata Ulama’ muktabar ini ada asasnya drpd sabda Rasulullah saw. Drpd Mughirah r.a. katanya, Sa’ad bin Ubadah mengatakan: 
“Sekiranya aku melihat lelaki berkelakuan serong (bermesra-mesraan) dgn isteriku, nescaya lelaki itu aku tetak dgn mata padang yg tajam, bukan dgn sisi tepi pedang!”
Ucapan itu sampai kpd Rasulullah saw lalu baginda bersabda: 
 “Mengapa kamu hairan melihat cemburu Sa’ad? Demi Allah, aku lebih cemburu drpdnya (terhadap perkara yg di ambil endah dan benci demi agama). Dan Allah lebih cemburu drpdku. Kerana itu dilarang-Nya mengerjakan perbuatan keji, baik yg terang ataupun yg tersembunyi. Dan tiada seorang pun yg suka memberi maaf lebih drpd Allah, dan kerana itu diutus-Nya orang yg akan memberikan peringatan. Tiada seorang pun yg suka menerima pujian lebih drpd Allah, dan kerana itu (utk org yg memuji-Nya) dijanjikan syurga.” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

*Solusi 28 ~ to be continued (n_n)

1 comment :

  1. wahai anta,,,teruskan dengan segala ihtimam dan tazkirah yang muhim di sini ye,,,Allah yubarik fika!!mumtaz,,,^_^

    ReplyDelete