November 27, 2011

Salam Ma'al Hijrah 1433

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركته


Wahai Tuhanku, Engkaulah Tuhanku, tiada Tuhan melainkan Engkau.
Engkaulah Tuhan yang menciptaku. Akulah hambaMu dan aku akan mengotakan
segala ikrar dan janjiku denganMu sedaya upaya yang ada padaku.
Aku berlindung denganMu dari segala perbuatan kejahatan yang telah aku lakukan.
Aku mengaku kepadaMu terhadap nikmat-nikmat yang telah Engkau kurniakan kepadaku,
dan aku juga mengaku dengan segala dosa-dosaku. Oleh itu ampunkanlah daku,
kerana sesungguhnya tiada siapa yang boleh mengampunkan dosaku
melainkan Engkau...



Ikhlas itu dapat dibahagikan kepada 2:
   1. Ikhlas orang Abrar (awam) - Lillah
       -kebiasaannya,setiap ibadat yg dilakukan,pasti disusuli dgn niat "hanya kerana Allah" (Lillah)..
   2. Ikhlas orang Muqarrabin - Billah
       -bg golongan ini pula,setiap apa yg dilakukannya,bukan hanya diniatkan "Lillah" semata-mata..tapi diniatkan "Billah" yg brmaksud,ianya dilakukan "dengan Allah"..maksudnya,setiap apa yg dilakukan itu,tidak akan dapat dilakukan tanpa bantuan dn pertolongan drpd Allah..

"Bersihkn amal kamu dgn ikhlas, bersihkn ikhlas kamu dgn rasa bhawa
kamu tdk akan mampu untuk membuat semua perkara,
tanpa bantuan dn pertolongan drpd Allah"

*dipetik drpd Kitab al-Hikam..

Salam Ma'al Hijrah 1433 (n_n)